Lasse pelasti koulutukseen osallistuneiden hengen: Hätäensiapukoulutus ratkaisevassa roolissa

Ensiapukouluttajamme Lasse Tenhusen neuvokas ja epäröimätön toiminta koulutuspäivän aikana on pelastanut kevään aikana useamman ihmishengen.

Sairaskohtaus ei katso aikaa eikä paikkaa. Lasse toimi ripeästi ja rauhallisesti, kun eräs osallistuja sai vakavan sairauskohtauksen kesken koulutuksen. Kouluttajamme suoritti välittömästi hätäensiaputoimenpiteet yhdessä osallistujien kanssa. Lyhyen ajan sisällä vastaava hätäensiapua vaativa tilanne katkaisi koulutuspäivän kolmesti. Jälleen kerran Lassen viipymätön toiminta oli ratkaisevaa potilaiden selviytymisen kannalta.

Tunnustuksena esimerkillisestä ja neuvokkaasta toiminnasta henkeä uhkaavassa tilanteessa myönsimme kouluttajallemme Lasse Tehnuselle kunniakirjan ja palkinnon, joka on kunnianosoitus arvojemme mukaisesta toiminnasta.

Rauhallisessa toiminnassa ja yhteistyössä on voimaa ensiapua vaativissa tilanteissa

Ensihoitotyö taustansa vuoksi hätäensiapua vaativa tilanne ei ollut Lasselle uusi, toisin kuin monille ensiapukurssin osallistujista. Ensiapukurssille tullaan yleensä harjoittelemaan, kertaamaan tai ylläpitämään ensiaputaitoja ja -osaamista. Monikaan osallistuja ei ole aikaisemmin joutunut hätäensiapua vaativaan tilanteeseen.

”Hätäensiaputaidot eivät vaadi taikatemppuja, eikä suorituksesta jaeta tyylipisteitä. Potilaan tila ei muutu sekunneissa, joten tilanne on tärkeä ensiksi rauhoittaa. Rauhallisen toiminnan merkitystä ei voi liikaa korostaa. Käytän siihen paljon aikaa myös koulutuksissa. Niin kauan, kun ihmiset pysyvät rauhallisena, säilyy myös keskittyminen oikeisiin asioihin. Tällä tavoin tilanne ei lähde laukalle tai pelko estä toimintakykyä. Tärkeintä hätäensiavussa on keskittyä peruselintoimintojen tukemiseen, varmistaa että hengitystiet ovat auki ja unohtaa väärin tekemisen pelko,” Lasse summaa.

Henkeä uhkaavan tilanteen reflektointi ja jälkipuinti

Kouluttajamme huolehti esimerkillisesti myös tilanteiden jälkipuinnista sekä kriisiavusta. Osallistujien kanssa on käyty läpi, mitä tapahtui ja miten tilanne ratkaistiin yhdessä esimerkillisesti. Poikkeavat reaktiot ovat luonnollisia, siksi on tärkeää palata tilanteeseen sekä kerrata syyseuraussuhteet ja toiminta positiivisessa valossa keskittymällä oikeisiin asioihin. Myös henkilöt, joille sairaskohtaus sattui voivat nyt hyvin.

Lasse kertaa tuntemuksiaan ja ajatuksiaan tilanteesta: ”yllättävissä ensiapua vaativissa tilanteissa ei ajattele, että nyt on menossa koulutus. Sitä keskittyy tärkeimpään eli hengen pelastamiseen ja toimii ikään kuin ensihoitajan roolissa. Kyllä sitä jälkeenpäin paljonkin reflektoi, että tässä oli monta ihmistä mukana, joille tilanne oli aivan uusi ja oliko viisasta ottaa kaikkia mukaan. Yhdessä kuitenkin ratkaisimme tilanteen nopeammin ja samalla osallistujille kirkastui hätäensiavun ja ensiavun ero. Useampi osallistuja jälkipuinnissa totesi, ettei tämä ole sen vaikeampaa ja että tässäkö on tosiaan kaikki, mitä pitää huomioida. Lisäksi jokainen osallistuja nyt tietää ja tunnistaa, mitä tarkoittaa kylmänhikinen ihminen.”

Moni koulutukseen osallistunut on todennut jälkeenpäin, että Lassen rauhallinen läsnäolo ja toiminta hätäensiaputilanteessa antoi heille varmuutta tarttua toimeen. Kynnys ja rohkeus ensiavun antamiseen madaltui kokemuksen kautta. Kokemus on auttanut heitä myös ymmärtämään, että jokaisen olisi hyvä opetella taidot, joilla voi turvata peruselintoiminnot siihen asti, että ammattiapu ehtii paikalle.

Mitä eroa on ensiavulla ja hätäensiavulla?

Hätäensiapu on osa ensiapua — siinä keskitytään peruselintoimintojen ylläpitämiseen, kuten hengitysteiden avaamiseen ja verenkierron turvaamiseen ihmishengen pelastamiseksi. Ensiapu käsitteenä on puolestaan laajempi pitäen sisällään mm. palovammojen hoitoa ja murtumien ensikäsittelyä, joiden tarkoitus on ehkäistä vamman laajentuminen ennen hoitoon hakeutumista. Molempien osa-alueiden hallitseminen on tärkeää. Henkeä uhkaavissa tilanteissa johdonmukaisella toiminnalla tulisi keskittyä siihen, että peruselintoiminnot ovat turvattu.

Ensiapuosaaminen on myös kansalaistaito: Miksi hätäensiapukoulutus on tärkeää?

Ensiapukoulutus antaa varmuutta ja rohkeutta tarttua toimeen kriisitilanteessa. Taidot eivät pelkästään lisää turvallisuutta työpaikalla, vaan voivat kirjaimellisesti pelastaa ihmishenkiä. Tietotaito parantaa kykyä ennakoida, estää ja hallita erilaisia turvallisuusriskejä työympäristössä ja vapaa-ajalla. Kaikkea ei voi kuitenkaan hallita, kun onnettomuus tai sairauskohtaus yllättää. Rohkeus tarttua toimeen, tieto miten peruselintoiminnot tarkistetaan ja rauhallisuus tilanteessa voivat pelastaa hengen. Pelko henkeä uhkaavassa tilanteessa on luonnollinen reaktio, siksi ensiaputaitoja olisi hyvä kerrata säännöllisesti, jotta pelko ei hallitse toimintakykyä. Jokaisella on velvollisuus auttaa taitojensa mukaan.

”Ensiapuosaaminen on kansalaistaito. Omavaraisuus on pitkien etäisyyksien vuoksi Suomessa äärimmäisen tärkeää. Olisi hyvä, jos jokaisella olisi taidot, kuinka pärjätä yllättävässä hätäensiaputilanteessa itsenäisesti ensimmäiset 10 minuuttia. Osa koulutukseen osallistuneista kiitteli, että olin paikalla hädän hetkellä. Mutta samalla he myös ymmärsivät, että kuka vain voi pärjätä, ja samoja asioita ne ammattilaisetkin ensitöikseen tapahtumapaikalla tekevät. Pahempaa on sulkea silmänsä tilanteelta kuin tarttua toimeen. Lisävahinkoa ei voi tehdä, kun keskittyy tarkistamaan, että peruselintoiminnot toimivat, hengitystiet ovat auki, on soittanut hätäkeskukseen ja seuraa ohjeita noudattaen, että tilanne ei muutu huonommaksi,” Lasse tiivistää.

Turvallisuus ja ensiaputaidot

Turvallisuus ja siihen varautuminen on meille Alertumilla ykkösasia. Yhteistyöllä pystymme tekemään työpaikoista entistä turvallisempia. Jokainen meistä voi oppia ja omaksua yksinkertaisia ensiaputaitoja, joiden hallinta on hädän hetkellä tärkeää. Ensiapukoulutuksen oppeja on toivottavaa hyödyntää ennakoivassa riskien hallinnassa ja niihin varautumisessa, jotta onnettomuuksia ei pääsisi käymään.

Kannustamme kaikkia osallistumaan säännöllisesti ensiapukoulutuksiin ja pitämään taitonsa ajan tasalla. Lasse Tenhusen esimerkki osoittaa, kuinka tärkeää ja arvokasta ensiapuosaaminen ja välitön toimeen tarttuminen ovat, jotta pysyviä haittoja ei syntyisi.

Tutustu ensiapukoulutuksiimme täältä.

Ilmoittaudu SPR ensiapukurssille koulutushaustamme tai kertaa taidot ketterästi verkkokurssilla.

Mitä on työsuojelu? Perusteet, roolit ja lainsäädäntö

Työsuojelu on keskeinen osa työelämää, joka takaa työntekijöiden turvallisuuden, terveyden ja hyvinvoinnin työssä. Tässä blogissa sukellamme syvälle aiheeseen mitä on työsuojelu, työsuojelun merkitykseen ja rooleihin työpaikoilla. Käymme läpi, kuka voi toimia työsuojeluvaltuutettuna tai työsuojelupäällikkönä, mitä vaatimuksia tähän rooliin liittyy. Lisäksi tarkastelemme, onko työsuojeluvaltuutettu jokaisessa työpaikassa pakollinen.

Blogissa pohdimme, miten työsuojelu työpaikalla toteutetaan käytännössä ja mitä jokaisen työntekijän ja esihenkilön tulisi tietää työsuojelusta. Vastaamme usein kysyttyihin kysymyksiin, kuten mikä on työsuojelun tärkein tavoite ja kuka kantaa vastuun työsuojelusta. Tarjoamme sinulle tiivitetyn ja kattavan tietopaketin työsuojelun tärkeistä aspekteista, auttaen ymmärtämään, miten se vaikuttaa jokapäiväiseen työelämään ja miksi sen noudattaminen on tärkeää jokaisella työpaikalla.

Kuka voi olla työsuojeluvaltuutettu?

Työsuojeluvaltuutettu on työpaikan turvallisuuden ja hyvinvoinnin edistämisessä avainasemassa. Hänen roolinsa on toimia työntekijöiden edustajana ja yhteistyökumppanina työnantajan kanssa työsuojeluasioissa. Jotta henkilö voi toimia työsuojeluvaltuutettuna, hänen tulee olla työntekijöiden valitsema. Valinta tapahtuu tyypillisesti työsuojeluvaaleissa, joissa kaikki työpaikan työntekijät voivat äänestää. Ehdolle asettuvan henkilön on oltava työntekijä, joka tuntee työpaikan olosuhteet ja työyhteisön.

Vaikka tyypillisesti työsuojeluvaltuutettu on työntekijä eikä esimies, tietyissä olosuhteissa ja riippuen yrityksen sisäisistä säännöistä esimies voi myös toimia työsuojeluvaltuutettuna. Tämä voi kuitenkin johtaa eturistiriitoihin, sillä työsuojeluvaltuutetun on kyettävä edustamaan työntekijöiden etuja puolueettomasti. On tärkeää, että valittava henkilö nauttii työntekijöiden luottamusta ja on sitoutunut edistämään turvallista ja terveellistä työympäristöä.

Kuka tahansa työntekijä, joka on kiinnostunut työsuojelusta työpaikalla ja sillä edistämisestä, voi asettua ehdolle työsuojeluvaaleissa. Ehdokkaaksi ryhtyminen edellyttää halua ja kykyä toimia aktiivisesti työsuojelun parissa, kommunikoida tehokkaasti sekä työnantajan että työntekijöiden kanssa ja sitoutua jatkuvaan oppimiseen työsuojelun alueella.

Milloin työsuojelupäällikkö valitaan?

Jokaisella työpaikalla tulee olla työsuojelupäällikkö, joka toimii työnantajan edustajana työsuojelun yhteistoiminnassa. Työnantaja voi itse hoitaa työsuojelupäällikön tehtävät, nimetä edustajan tehtävään organisaation sisältä tai valtuuttaa ulkopuolisen tahon hoitamaan tehtävää. Lain mukaan työsuojelupäällikön toimikauden kestoa ei ole rajoitettu. Työnantaja on vastuussa työsuojelupäällikön pätevyydestä, toiminnasta ja perehdyttämisestä tehtävään.

Työsuojelupäällikön valinta tapahtuu yleensä silloin, kun organisaatio uudistaa tai kehittää työsuojelustrategiaansa, tai kun edellinen työsuojelupäällikkö jättää tehtävänsä. Valintaprosessi voi vaihdella organisaation koosta ja toimialasta riippuen, mutta se korostaa yleensä ehdokkaan ammatillista pätevyyttä ja kokemusta työsuojeluasioista. Työsuojelupäällikön valintaprosessi voi sisältää haastatteluja ja arviointeja ehdokkaan osaamisesta ja kyvystä hoitaa työsuojelun vaatimat vastuut.

Kuka tahansa, jolla on riittävä koulutus ja kokemus työsuojeluasioista, voi toimia työsuojelupäällikkönä. Ehdokkaalta edellytetään usein erikoistunutta koulutusta työsuojelusta sekä hyvää tuntemusta alaa koskevasta lainsäädännöstä. Työsuojelupäällikön rooli edellyttää myös hyviä vuorovaikutustaitoja, sillä tehtävässä tulee toimia yhteistyössä niin työntekijöiden, johdon kuin ulkopuolisten viranomaistahojenkin kanssa. Työsuojelupäällikkö on avainhenkilö työpaikan turvallisuuskulttuurin kehittämisessä, mikä tekee roolista sekä vaativan että vaikuttavan. Tämän vuoksi osaamista on hyvä kehittää, kerrata ja ylläpitää — helpoiten se käy kouluttautumalla.

Lue lisää työsuojelupäällikön vastuutehtävistä

Onko työsuojeluvaltuutettu pakollinen?

Lainsäädännön mukaan työsuojeluvaltuutetun olemassaolo on pakollisuus riippuu työpaikan koosta ja toimialasta. Suomessa työsuojeluvaltuutetun rooli on pakollinen, kun työpaikalla työskentelee säännöllisesti vähintään kymmenen henkilöä. Tämä velvoite on suunniteltu varmistamaan, että työntekijöillä on nimetty edustaja, joka osallistuu työsuojelutoimintaan ja edistää työympäristön turvallisuutta ja terveellisyyttä.

Jos työpaikalla ei ole riittävästi työntekijöitä valitsemaan työsuojeluvaltuutettua tai kukaan ei halua ottaa kyseistä roolia, työsuojeluasioista vastaa työnantaja tai työnantajan määrittelemä henkilö. Tällöin on tärkeää, että työntekijöillä on selkeät kanavat tuoda esiin työsuojeluun liittyviä huolia ja ehdotuksia.

Työsuojeluasiamiehen rooli ja vaatimukset voivat vaihdella toimialoittain. Joissakin pienemmissä työpaikoissa tai erityisissä toimialoissa voi olla mahdollista, että työsuojeluvaltuutetun sijaan toimii työsuojeluasiamies, joka hoitaa samankaltaisia tehtäviä pienemmässä mittakaavassa. On tärkeää huomata, että riippumatta siitä, onko työpaikalla virallista työsuojeluvaltuutettua tai -asiamiestä, työnantajalla on aina lopullinen vastuu työsuojelun järjestämisestä ja työntekijöiden turvallisuuden varmistamisesta.

Mitä tarkoittaa työsuojeluviranomainen ja työsuojeluasiamies ja mitä eroa niillä on?

Työsuojeluviranomainen tarkoittaa virallista elintä, joka vastaa työsuojelun lainsäädännön noudattamisen valvonnasta ja työsuojelutoimien toteutumisesta eri työpaikoilla. Työsuojeluviranomainen voi myös tarjota neuvoja ja ohjeistusta työsuojeluun liittyvissä kysymyksissä, ja se toimii yhteistyössä muiden viranomaisten kanssa työsuojelun edistämiseksi.

Työsuojeluasiamies puolestaan on työpaikan sisällä toimiva henkilö, joka on työntekijöiden valitsema edustaja. Työsuojeluasiamiehen tehtävä on valvoa työsuojelun toteutumista työpaikalla, edistää turvallista työympäristöä ja toimia yhteyshenkilönä työntekijöiden ja työnantajan sekä työsuojeluviranomaisen välillä. Työsuojeluasiamies on siis työntekijöiden ääni työsuojeluasioissa, kun taas työsuojeluviranomainen valvoo laajemmin työsuojelun säädösten noudattamista.

Mikä on työsuojelutarkastus ja mitä se sisältää?

Työsuojelutarkastus on menettely, jonka avulla työsuojeluviranomainen valvoo ja tarkastaa työpaikan noudattavan työsuojelulainsäädäntöä. Tarkastuksen aikana viranomainen arvioi, kuinka hyvin työpaikka täyttää turvallisuus- ja terveysvaatimukset, ja miten työsuojelua työpaikalla käytännössä toteutetaan.

Työsuojelutarkastus voi sisältää työpaikan fyysisen ympäristön, työprosessien ja -käytäntöjen, sekä työsuojelun hallinnollisten asioiden tarkastelua. Tarkastuksen aikana voidaan esimerkiksi tarkistaa koneiden turvallisuus, työtilojen ergonomia, kemikaalien käsittely ja varastointi sekä työntekijöiden saama koulutus ja ohjeistus työturvallisuuteen liittyen. Työsuojelutarkastuksen tavoitteena on tunnistaa potentiaaliset riskit ja puutteet, ja antaa suosituksia niiden korjaamiseksi, jotta varmistetaan työntekijöiden turvallisuus ja terveys.

Lue miten valmistautua työsuojelutarkastukseen

Mitä työsuojeluun kuuluu: keskeiset vastuualueet

Työsuojelu on monitahoinen kokonaisuus, johon kuuluu useita eri vastuualueita ja toimintoja työpaikoilla. Tavoitteena on luoda turvallinen ja terveellinen työympäristö, jossa työntekijöiden hyvinvointi ja terveys ovat etusijalla. Keskeiset vastuualueet työsuojelussa voidaan jakaa seuraaviin pääkategorioihin:

Tehokas riskienhallinta työpaikalla

Riskien arviointi ja hallinta on yksi tärkeimmistä työsuojelun osa-alueista työpaikalla. Työpaikan tulee säännöllisesti arvioida mahdolliset vaarat ja riskit, jotka voivat kohdata työntekijöitä. Tämä käsittää kaiken fyysisistä riskeistä, kuten liukastumisvaara ja koneiden aiheuttamat vaarat, psykososiaalisiin riskeihin, kuten työstressi ja uupumus. Esimerkiksi eräässä teollisuuslaitoksessa toteutettiin kuukausittaiset turvallisuuskierrokset, joiden aikana työntekijät ja johto kartoittivat yhdessä potentiaaliset vaarat, mikä johti merkittävään tapaturmien vähenemiseen.

Ergonomia työympäristössä: vähennä työperäisiä vammoja

Ergonomian parantaminen työpaikalla on toinen tärkeä alue, joka edistää työntekijöiden fyysistä hyvinvointia ja vähentää työstä johtuvia vammoja. Työpisteiden ergonomisten periaatteiden soveltaminen, kuten säädettävät tuolit ja työpöydät, voi merkittävästi vähentää niska- ja selkävaivoja, jotka ovat yleisiä toimistotyössä.

Nämä käytännöt ja esimerkit korostavat, kuinka tärkeää on sitoutua jatkuvaan parantamiseen ja aktiiviseen osallistumiseen työsuojelun saralla. Tehokas työsuojelu työpaikalla on yhteistyötä, jossa jokainen työpaikan jäsen on avainasemassa. Tutustu Työsuojelun peruskurssiin, asiantuntija- ja toimistotyö.

Psykososiaalisten riskien hallinta

Tämä alue on saanut viime aikoina enemmän huomiota, kun työpaikkojen stressin, uupumuksen ja muiden mielenterveyteen liittyvien riskien vaikutus on tunnistettu. Työsuojelun tehtävänä on tukea työntekijöiden psyykkistä hyvinvointia ja kehittää strategioita työstressin hallitsemiseksi.

Jatkuva koulutus turvallisuuden takaamiseksi

Koulutus ja valmennus ovat myös keskeisiä elementtejä työsuojelussa. Jokaisen työntekijän tulisi saada riittävä perehdytys työtehtäviinsä ja erityisesti niihin liittyviin turvallisuusriskien hallintakeinoihin. Säännölliset koulutukset ja työpajat auttavat ylläpitämään tietoisuutta työsuojelun tärkeydestä ja kehittämään uusia taitoja turvallisemman työympäristön luomiseksi. Esimerkiksi rakennusalalla voidaan järjestää säännöllisiä turvallisuuskoulutuksia, jotka käsittelevät uusia rakennusmateriaaleja ja -tekniikoita sekä niiden turvallista käsittelyä.

Tutustu koulutustarjontaamme täältä

 

Työsuojelun viikoittaiset palaverit

Viikkopalaverit työsuojeluasioista ovat myös osoittautuneet tehokkaiksi. Niissä työntekijät ja johto voivat avoimesti keskustella turvallisuuteen liittyvistä huolenaiheista ja ehdottaa parannuksia. Tällaiset kokoukset edistävät avoimuutta ja yhteistyötä, mikä on elintärkeää onnettomuuksien ennaltaehkäisemiseksi ja työsuojelukulttuurin vahvistamiseksi.

Lainsäädännön noudattaminen

Työsuojelu sisältää myös lainsäädännön vaatimusten seuraamisen. Tämä tarkoittaa työsuojelulainsäädännön ja alan standardien täyttämistä, mikä varmistaa, että työnantaja noudattaa kaikkia työsuojeluun liittyviä oikeudellisia velvoitteita.

Nämä vastuualueet muodostavat työsuojelun perustan, jonka tavoitteena on minimoida riskit ja maksimoida työntekijöiden turvallisuus ja hyvinvointi. Kattavan ja toimivan työsuojelustrategian avulla voidaan paitsi parantaa työpaikan turvallisuutta ja terveellisyyttä, myös edistää työntekijöiden tyytyväisyyttä ja tehokkuutta.

Työsuojelu työpaikalla: mikä siinä on lopulta tärkein tavoite?

Työsuojelu on olennainen osa jokapäiväistä työelämää, joka pyrkii ennen kaikkea turvaamaan työntekijöiden hyvinvoinnin ja terveyden. Sen tärkein tavoite on luoda turvallinen ja terveellinen työympäristö, jossa työntekijät voivat suorittaa työtehtäviänsä ilman turhia riskejä terveydelleen ja turvallisuudelleen. Tämän saavuttamiseksi työsuojelu kattaa laajan kirjon toimenpiteitä: alkaen fyysisen työympäristön riskien minimoinnista ja työntekijöiden koulutuksesta, aina psykososiaalisten riskien hallintaan ja lainsäädännön noudattamiseen.

Yhteenveto: Mitä on työsuojelu?

Tässä blogissa olemme käsitelleet työsuojelun monia näkökulmia, kuten keskeiset vastuualueet, kuka voi olla työsuojeluvaltuutettu, ja millaisia käytäntöjä työpaikoilla tulisi noudattaa työsuojelun tehokkaaksi toteuttamiseksi. Olemme myös tutkineet, missä tilanteissa työsuojeluvaltuutettu on pakollinen ja miten ergonomiaa voidaan parantaa työpaikoilla. Mitä siis lopulta on työsuojelu? Kaiken kaikkiaan työsuojelu edistää ei ainoastaan työntekijöiden turvallisuutta ja terveyttä, vaan myös parantaa työpaikan yleistä ilmapiiriä ja tuottavuutta. Työsuojelu ei ole vain lakisääteinen velvollisuus, vaan se on investointi, joka kantaa hedelmää työntekijöiden tyytyväisyyden ja yrityksen menestyksen kautta.

Työsuojelukoulutukset

Cramo ja Alertum ovat solmineet koulutuskumppanuuden

Alertum ja Cramo ovat aloittaneet yhteistyökumppanuuden, jonka myötä Alertumin yleisökurssitarjonta laajenee entisestään nostotyön-, korkealla työskentelyn- sekä kone- ja laitetyöturvallisuuskoulutuksien osalta.

Kumppanuus Cramon kanssa tarkoittaa kattavampaa koulutustarjontaa

Alertumin asiakkaat kaipasivat tarjontaamme lisää koneisiin ja laitteisiin liittyviä kaikille avoimia koulutuksia, josta voi varata yksittäiselle henkilölle kurssipaikan. Yhteistyön myötä olemme vakuuttuneita siitä, että pystymme vastaamaan entistä paremmin asiakkaidemme kasvaviin työturvallisuuskoulutustarpeisiin, sekä yleisö- että tilauskoulutuksissa.

Yhteistyöneuvottelujen alussa tunnistimme välittömästi vahvan potentiaalin yhteistyölle. Cramo ja Alertum jakavat yhteisen näkemyksen siitä, että asiakkaan tulee saada vastinetta tarpeisiinsa ja olla siten koulutussuunnittelun lähtökohta. Näin ollen yhteistyön käynnistäminen sujui jouhevasti, sillä organisaatioiden ydinosaamisalueet täydentävät toisiaan hyvin, mutta ovat samalla selkeästi eroteltavissa. Molemmat yritykset ovat vakiinnuttaneet asemansa rakennusalalla luotettavina ja laadukkaina toimijoina, jonka myötä jaamme samankaltaisen asiakaskunnan.

Kumppanuus mahdollistaa vahvemman panostuksen omaan ydinosaamiseemme sekä asiakkaillemme laajemman ja laadukkaamman kurssitarjonnan. Yhdessä pystymme tarjoamaan entistä parempaa käytännön koulutusta ja asiantuntijuutta laitteiden ja koneiden kanssa työskentelyyn.

Asiakashyöty on merkittävä etu, joka kumppanuudella saavutetaan

Alertumin ja Cramon solmima koulutussopimus monipuolistaa molempien yritysten koulutustarjontaa ja mahdollistaa koulutussuunnittelun pitkällä aikavälillä, joka näkyy asiakkaille kattavampana kurssitarjontana. Kumppanuus kasvattaa molempien toimijoiden kannattavuutta osallistujamäärien kasvaessa. Tavoitteena onkin, että kaikki kurssit pidetään myös yhteistyön puitteissa järjestettävien kurssien osalta.

Asiakas pääsee nostotöiden turvallisuus-, korkealla työskentelyn- ja laiteturvallisuuskoulutuksissa käytännössä tekemisiin koneiden kanssa sekä tutustumaan niiden ominaisuuksiin. Cramolta löytyy laaja ja moderni kalustovalikoima ja kouluttajina toimii alan huippuosaajat. Koulutuksissa perehdytään useampaan nostinmerkkiin ja -malliin, mikä antaa hyvät valmiudet turvalliseen työskentelyyn koulutuksen jälkeen.

Cramo tarjoaa koulutuksia myös pölyn- ja kosteudenhallintaan ja -torjuntaan liittyen. Näiden koulutuksien saatavuus laajenee yhteistyön myötä myös Alertumin asiakkaille. Yksi yhteistyön merkittävistä hyödyistä on se, että kumppanuuden myötä koulutuksia pystytään järjestämään isojen kaupunkien lisäksi myös maakunnissa asiantuntevien kouluttajien johdolla. Keskittymällä ydinosaamiseen pystymme varmistamaan niin koulutuksien laadun kuin asiakkaille parhaan hyödyn.

Me Alertumilla olemme ylpeitä kumppanuudestamme Cramon kanssa. Cramo on asiantunteva ja omalla alallaan ehdottomasti yksi huipputoimijoista.

Lisätietoja kumppanuudesta:

Alertum | Toni Kolis – myynnin kehityspäällikkö – +358405353234 – toni.kolis@alertum.fi
Cramo Finland Oy | Mika Broström – pääkouluttaja – +358407540250 – mika.brostrom@cramo.com

Cramo

Cramo Finland Oy on osa Boels-Cramo-konsernia. Olemme alamme johtavia tekijöitä Euroopassa. Boels-Cramolla on toimintaa 17 maassa ja 750 toimipisteessä, joista 200 sijaitsee Pohjois-Euroopassa. Suomessa toimimme noin 400 henkilön voimin lähes 40 toimipisteessä kautta maan. Cramo Finlandin liikevaihto on 108 milj. euroa (2022). Palvelemme Suomessa noin 17 000 asiakasta. Asiakaskuntaamme kuuluu yrityksiä rakennusteollisuuden ja muun teollisuuden, kaupan sekä julkisen sektorin alalta. Olemme jakamistalouden edelläkävijöitä. Tutustu meihin osoitteessa www.cramo.fi.

Alertum

Alertum on kasvava ja kehittyvä turvallisuus- ja pätevyyskoulutuksia tarjoava yritys, joka on perustettu vuonna 2009. Olemme osa Prestoa. Toteutamme työturvallisuutta edistäviä lyhytkoulutuksia yli 30 paikkakunnalla läpi Suomen, etänä webinaarina ja itsenäisinä verkkokursseina. Visionamme on luoda osaamisella maailman turvallisin yhteiskunta.

Lue lisää nostotöiden turvallisuuskoulutuksista

Tutustu kone- ja laiteturvallisuuskoulutuksiin

 

Miten saada jatkoa ammattipätevyyskorttiin?

Pian alkaa olla aika uusia kuorma- ja linja-autonkuljettajan ammattipätevyyskortti. Olemassa olevaa ammattipätevyyskorttia voi ylläpitää suorittamalla viiden vuoden jaksoissa viisi koulutuspäivää niin, että 35 tuntia ammattikuljettajan jatkokoulutusta täyttyy. Pakollinen osa ammattipätevyyttä on Ennakoivan Ajon koulutus. Loput neljä seitsemän tunnin kestoista koulutuspäivää ovat vapaavalintaisia — saman koulutuksen voi suorittaa kahteenkin kertaan.

Kuljettajan ammattipätevyyskortti

Ammattipätevyyskortti on virallinen asiakirja, joka todistaa, että kuljettaja on suorittanut tarvittavan koulutuksen ja on pätevä toimimaan ammattikuljettajana. Se osoittaa myös, että kuljettaja tuntee tieliikenteen viimeisimmät säädökset ja määräykset, osaa käsitellä ajoneuvoa turvallisesti edistäen tieliikenteen kokonaisvaltaista turvallisuutta. Jatkokoulutus on siten keskeinen osa ammattikuljettajan jatkuvaa kehittymistä ja alan standardien tuntemista.

Kuka tarvitsee ammattipätevyyskortin?

Lainsäädäntö vaatii ammattimaisesti liikenteessä toimivalta kuorma- ja linja-autonkuljettajalta ammattipätevyyttä. Ammattipätevyys on vaadittu henkilöliikenteessä 10.9.2008 alkaen ja tavaraliikenteessä 10.9.2009 alkaen. Pääsääntö on, että ammattipätevyys saatetaan voimaan peruskoulutuksella ja sitä ylläpidetään jatkokoulutuksella. Koulutusvelvoite koskee ammattikuljettajia, joilla on C1-, C-, D- tai D1-ajo-oikeus. Myös liikennetraktorit ovat ammattipätevyyden piirissä.

Alertum tarjoaa ammattipätevyyden jatkokoulutusta. Perustason ammattipätevyyden hankkiminen onnistuu useimpien autokoulujen kautta.

Alertumilla on kattava tarjonta kuljettajan ammattipätevyyskoulutuksia

Kaikista koulutusaiheista ammattipätevyysmerkintää korttia varten ei voi saada, sillä Trafi on hyväksynyt vain tietyt koulutukset ammattikuljettajille soveltuviksi koulutuspäiviksi. Koulutusohjelmia hyväksytään jatkuvasti lisää, joten soveltuvien koulutusaiheiden määrä kasvaa jatkuvasti.

Alertumin koulutustarjonnasta löytyy kattava valikoima ammattipätevyyskoulutuksia, jotka on hyväksytty Liikenne- ja viestintävirastossa. Koulutuksia voi suorittaa perinteisenä lähikoulutuksena, etänä webinaarina ja itsenäisinä verkkokursseina. Huomioithan, että jatkokoulutuksessa itsenäisen verkko-opetuksen enimmäismäärä on 12 tuntia. Loput opetusmenetelmät (lähikoulutus, webinaari) ja kurssit kuljettaja voi valita vapaasti muodostaen kokonaisuuden, joka tukee parhaiten omaa tehtävänkuvaa. Ainoa pakollinen osa ammattipätevyyttä on Ennakoivan Ajon koulutus EAK, joka edistää ennakoivaa ja kestävää ajotapaa.

Jokaisen hyväksytysti suoritetun koulutuksen jälkeen kuljettaja ansaitsee ammattipätevyysmerkinnän koulutuspäivästä, jonka Alertum huolehtii Traficomin rekisteriin. Merkintä koulutuspäivästä on voimassa viisi vuotta.

Löydät kaikki ammattipätevyyden jatkokoulutukseen soveltuvat koulutukset täältä.

Miten ammattipätevyyskortin voi saada ja uusia?

Ammattipätevyyden hakemisekisi, ylläpitämiseksi tai uudelleen voimaan saattamiseksi on suoritettava kuljettajille suunnattu jatkokoulutuskokonaisuus, joka kattaa 35 tuntia koulutusta viiden vuoden aikana. Koulutuspäivien tulee olla kestoltaan vähintään seitsemän (7) tuntia. Mikäli seitsemän tunnin koulutus on jaettu kahteen osaan, tulee kokonaisuus suorittaa peräkkäisinä arkipäivinä (48 tunnin sisällä).

Jatkokoulutuspäivän hyväksytyn suorituksen merkiksi Alertum rekisteröi tiedon koulutuksesta Traficomin hallitsemaan liikenneasioiden rekisteriin. Kun kaikki viisi koulutuspäivää on suoritettu viiden vuoden sisällä, voi kuljettaja hakea erillistä ammattipätevyyskorttia tai ajokorttiin erityisehtoa ammattipätevyydestä Ajovarma Oy:sta.

Milloin ammattipätevyyskortin hakeminen on ajankohtaista?

  • Uusille kuorma- ja linja-autonkuljettajille viisivuotisjakso käynnistyy perustason ammattipätevyystodistuksen päivämäärästä.
  • Kokeneemmille ammattipätevyyden uusioille viisivuotisjakso käynnistyy edellisen ammattipätevyyskortin myöntämisen jälkeen. Tarkista ammattipätevyyskorttisi päättymispäivä kortistasi tai Traficomin Oma Asiointi -palvelusta. Ylläpitämisen edellytyksenä on voimassa oleva ajo-oikeus.
  • Mikäli ammattipätevyyskortti on voimassa molempiin kuljetusmuotoihin (henkilö- ja tavaraliikenne), yksi 35 tunnin jatkokoulutuskokonaisuus riittää ammattipätevyyden ylläpitämiseen.
  • Jos ammattipätevyyskortti on vanhentunut, saat pätevyyden uudelleen voimaan suorittamalla viisi jatkokoulutuspäivää. Tämän jälkeen korttia voi hakea uudelleen Ajovarmalta.

Kauanko ammattipätevyyden jatkokoulutus on voimassa?

Ammattipätevyyden jatkokoulutuspäivämerkinnät ovat voimassa viisi (5) vuotta. Näin ollen ammattipätevyyskortti tulee uusia viiden vuoden välein. Koulutukset voi käydä pikkuhiljaa viiden vuoden aikana tai suorittaa vaikka peräkkäisinä päivinä viisivuotisjakson sisällä.

Mikäli pohdit, onko ammattipätevyyskorttisi voimassa, löydät tiedon vaivattomasti Traficomin sähköisestä asiointipalvelusta. Palvelusta löydät ajoluvat, ajo-oikeus päätökset sekä muut ajokorttiin liittyvät henkilökohtaiset tiedot.

Paljonko ammattipätevyyskortti maksaa?

Kuljettajan ammattipätevyyskortin hinta riippuu valituista koulutusaiheista. Jatkokoulutuspäivien maksut vaihtelevat 69 € ja 299 € välillä. Lisäksi jokaisesta ammattipätevyysmerkinnästä veloitetaan viranomaiskulu 11 € (alv 0 %) sekä käsittelykulu 4 € (+ alv 24 %), jotta tieto koulutuksen suorittamisesta saadaan Traficomin rekisteriin.

Halvimman koulutuspaketin saa aikaan valitsemalla:
Ennakoivan ajon koulutuksen (kaikille pakollinen)
Ammattiautoilijan työturvallisuuskoulutus -verkkokoulutuksen tai Työturvallisuuskortti® –koulutuksen
Digipiirturin käyttö, ajo- ja lepoaika työaikalakikoulutuksen
SPR Ensiapukurssi EA1 (16 tunnin koulutus, kaksi ammattipätevyyspäivämerkintää).

Kun viisi koulutuspäivämerkintää on ansaittu, voi kuljettaja hakea Ajovarmasta ammattipätevyyskorttia. Kalenteriin kannattaa pistää muistutus uuden kortin hakemisesta noin puoli vuotta ennen kortin vanhentumista. Jos et ole vielä suorittanut yhtäkään koulutuspäivää seuraavalle viisivuotiskaudelle, kannattaa kurssien suorittaminen aloittaa heti.

Ammattipätevyyskortin hyödyt ja merkitys

Ammattipätevyyskortti ei ole vain lakisääteinen vaatimus, vaan se myös parantaa kuljettajan työllistettävyyttä ja mahdollisuuksia ammatillisessa kehityksessä. Kortin hallussapito osoittaa työnantajille ja asiakkaille, että kuljettaja on sitoutunut ammattimaiseen toimintaan ja turvalliseen ajamiseen.

Milloin ei tarvita ammattipätevyyskorttia?

Ammattipätevyyskorttia ei tarvita henkilöautojen kuljettamiseen eikä tilanteissa, joissa kuljetetaan henkilökohtaisia tavaroita. Pätevyyttä ei vaadita kuljetuksissa, jotka ajetaan ei-kaupallisia tarkoituksia varten. Muissa tapauksissa ammattikuljettajalta vaaditaan ammattipätevyyden jatkokoulutusta.

Jos linja-auton ajo-oikeus on alkanut ennen vuotta 10.9.2008 tai kuorma-auton ajo-oikeus on alkanut ennen 10.9.2009, perustason ammattipätevyyskoulutusta tai -koetta ei tarvita. Näissäkin tapauksissa ammattikuljettajilta edellytetään jatkokoulutuksesta myönnettävää ammattipätevyyttä.

Kuljettajan ammattipätevyyden jatkokoulutukseen viitataan useilla eri termeillä, joilla tarkoitetaan samaa ammattipätevyyslaissa olevaa koulutuskokonaisuutta. Usein kuultuja nimityksiä ovat muun muassa: direktiivipäivät, direktiivikoulutus, ammattipätevyyskurssi, ammattipätevyyskoulutus, amp-koulutus sekä trafi koulutus. 

Varaa ammattipätevyyskoulutukset kätevästi koulutushakumme kautta.

Koulutushakuun

Ota yhteyttä

Työpaikan pakkasrajan määrittelyyn ei riitä pelkkä nenä

On paljon ihmisiä, jotka työskentelevät sään armoilla tai esimerkiksi kylmiöissä. Suomessa ei kuitenkaan ole määritelty virallisia pakkasrajoja ja käytännössä töiden tekemistä kylmissä oloissa ohjaavat sovitut käytännöt.

Työpaikoille on vaikea määritellä tarkkoja pakkasrajoja, koska olosuhteisiin vaikuttavat lämpötilan lisäksi muun muassa tuulen sekä kosteuden voimakkuus ja määrä. Yleisenä pakkasrajana on totuttu pitämään -25 astetta, mutta esimerkiksi koneet ja materiaalit voivat estää ulkotyöt jo pienemmälläkin pakkasella.

Rakennusala on pakkasherkkä

Rakennustyömaat ovat yleisimpiä esimerkkejä työpaikoista, joissa työehtosopimuksiin on määritelty pakkasrajat. Työmaakohtaisesti raja voi olla -15 tai -20 astetta, mutta koska tarkkoja lukemia ei ole, joillakin työmailla on edelleen käytössä pakkasrajan kiteyttävä määritys: ”Kakkosella se alkaa ja nenä on virallinen mittari”.

Rakennustöissä jo huomattavasti lähempänä nollaa oleva pakkanen voi kuitenkin estää työnteon. Rajoitteita saattavat aiheuttaa käytettävät aineet ja esimerkiksi julkisivurappaukset sekä muuraus ovat töitä, joissa pakkasraja on lähellä nollaa. Mikäli sään takia kyseisiä töitä ei pystytä tekemään, sääesteen aiheuttamilta päiviltä on mahdollista saada työttömyyspäivärahaa.

Kylmyys vaikuttaa yllättävän monen arkeen

Koulujen osalta yleinen pakkasraja ulkona pidettäville välitunneille asettuu -20 ja -25 asteen välille. Tosin jotkin koulut on ottaneet rajaksi -15 astetta ja viime kädessä opettajat määrittelevät onko sää sellainen, että ulos voi mennä.

Myös palvelualoilla tehdään kylmätöitä niin sisällä kuin ulkona. Tällaisia sisällä tehtäviä kylmätöitä ovat esimerkiksi kylmiöissä, kylmävarastoissa ja maitohuoneissa tehtävät työt sekä pakastealtaiden täyttö. Ulkotöitä taas tehdään muun muassa hiihtokeskuksissa, varastoissa sekä kiinteistöhuollossa. Lisäksi metalliteollisuudessa, kuljetusalalla sekä ahtaus- ja pakkausaloilla joudutaan usein työskentelemään säässä kuin säässä.

Kylmässä työskentely voi aiheuttaa haittoja

Haittoja kylmätyöskentelyn osalta alkaa ilmentyä jo alle +10 asteen lämpötilassa. Kylmyys vaikuttaa heikentävästi hengitys-, verenkierto-, tuki- ja liikuntaelinten suorituskykyyn. Siksi tapaturmariski on suurempi, kuin lämpimässä tehtävissä töissä. Pitkään tehdyn kylmätyön seurauksena voi lisäksi esiintyä lihas- ja nivelvaivoja. Kylmyys ja pakkanen voivat rasittaa kehoa ja heikentää toimintakykyä. Jos altistuminen liian kylmälle jatkuu pitkään, se voi aiheuttaa paleltumia.

Tavallisinta kylmätöissä on käsien ja jalkojen jäähtyminen. Käsien osalta ihon lämpötilan aleneminen vaikuttaa seuraavasti:

  • 32–36 asteessa suorituskyky on optimaalinen
  • 20–27 asteessa tarkkuus ja kestävyys heikkenee
  • 12–16 asteessa näppäryys heikkenee
  • 16–10 asteessa voi alkaa esiintyä kipuja, kun koko käsi jäähtyy
  • 10–6 asteessa kivut voivat pahentua, kun osa ihosta jäähtyy lisää
  • 6 asteessa ja sitä viileämmässä hermoston toiminta alkaa estyä ja käsien tunto voi kadota

Vaatetuksella, varustuksella ja kerrospukeutumisella voidaan onneksi vaikuttaa paljonkin kylmätyön aiheuttamiin vaivoihin ja haittoihin. Tärkeintä on riittävä pään suojaaminen, sillä pään kautta ihminen luovuttaa kaikkein eniten lämpöä. Pään ja muun kehon suojaamisen lisäksi on pidettävä huolta käsien ja jalkojen lämmöstä. Jos kädet ja jalat pääsevät kylmettymään, pian koko keho palelee, vaikka olisi muuten pukeutunut tilanteen edellyttämällä tavalla.

Ei siis anneta kylmän yllättää ja tehdään hyvää työtä turvallisesti! Työpaikkojen työsuojeluvastaavat pystyvät kertomaan ala- ja työpaikkakohtaisista käytännöistä sekä puuttumaan mahdollisiin epäkohtiin. 

Alertumin työsuojelukoulutukset antavat eväät työpaikan työsuojelun kehittämiseen ja tarjoavat tarvittavat tietotaidot sekä työsuojelun vastuuhenkilöille että henkilöstölle.

Tutustu työsuojelukoulutuksiin

Ota yhteyttä

Ammattitaitoa vahvistavat koulutukset muutosherkkänä aikana – varaa, siirrä tai peru ilman riskiä

Yrityksesi saattaa toimia alalla, johon maailman tapahtumat ja kurssien heilahtelut voivat vaikuttaa erilaisilla tavoilla. Nämä vaikutukset voivat lopulta johtaa myös siihen, että henkilöstösi koulutusten suunnittelusta tulee entistä haastavampaa.

Käytännön esimerkki: jos suomalaisten asiakkaiden maksamat 70 merikontillista ilmalämpöpumppuja ovat merellä Kiinan ja Suomen välissä, eikä logistiikkaongelmien takia ole varmaa tietoa siitä, milloin ne saapuvat Suomeen. Miten jäljelle jäänyt aika kannattaa käyttää mahdollisimman hyödyllisesti? Kannattaako ilmalämpöpumppujen asentajille varata sillä välin esimerkiksi sähköturvallisuuteen liittyvä ammattitaitoa kehittävä kurssi?

Tämä on vain yksi esimerkki siitä, miten yrityksistä itsestään johtumattomat tekijät voivat haastaa koulutusten suunnittelua ja aikataulutusta. Siksi me Alertumilla haluamme tarjota monipuoliset mahdollisuudet muuttaa tai tarvittaessa perua jo varattuja koulutuksia. Tarjoamme myös kattavan koulutustarjonnan, joten kurssille osallistuminen onnistuu lyhyelläkin varoitusajalla. Lue alta tarkemmin siitä, kuinka koulutustemme joustavuus tuo varmuutta sinun, yrityksesi ja työntekijöidesi arkeen myös muuttuvassa toimintaympäristössä.

Oletko varaamassa koulutusta? Pidä mielessäsi tämä kolmen kohdan muistilista

Ammattitaitoa kehittävä koulutus on yritykselle rahallinen ja ajallinen panostus, ja kannattaa siksi toteuttaa yrityksen näkökulmasta sopivimpaan aikaan. Sopivaa kouluttajaa etsiessäsi kannattaakin perehtyä huolellisesti muutos- ja perumiskäytänteisiin.

Koulutuksen siirtäminen

Tulevaa koulutusta varatessa helpottaa jo sekin tieto, että aikatauluja voi muuttaa uudelleen. Tässä koulutusta varaavalle muistilistan ensimmäinen kohta:

1. Kuinka helposti voin vaihtaa varaamani koulutuksen toiseen ajankohtaan?

Koulutusta harkitessasi sinun kannattaa lukea muutosoikeutta koskeva pieni printti tarkasti. Monessa tapauksessa koulutuksen ajankohtaa voi kyllä muuttaa, mutta muutoksesta syntyvät kulut voivat yllättää.

Ymmärrämme, että nykyinen maailmantilanne voi aiheuttaa asiakkaillemme merkittäviä aikatauluhaasteita. Siksi olemme halunneet tehdä koulutuksen varaamisesta entistä riskittömämpää ja joustavaa.

Voit siirtää varaamasi Alertumin koulutuksen veloituksetta koulutuksen alkuun asti.

Koulutuksen peruminen

Joskus aikatauluihin voi tulla pitkiä viivästyksiä ja pahimmassa tapauksessa töiden tai projektien perumista kokonaan on harkittava. Vaakakupissa on myös henkilöstön ammattitaidon ylläpitäminen sen varalta, että asiat liikahtavatkin nopeasti eteenpäin. Tällaisia tilanteita varten kannattaa pitää mielessä muistilistan toinen kohta:

2. Minkälainen peruutusoikeus minulla on jo tekemiini varauksiin?

Peruutusoikeuden kanssa on syytä olla tarkkana. Huomioi, että monet kouluttajatahot voivat vaatia kuukaudenkin varoitusajan koulutuksen perumiselle. Silloinkin, kun koulutuksen peruminen tehdään peruutusajan puitteissa, sinulta saatetaan periä erilaisia kiinteitä tai koulutuskokonaisuuden mukaan määrittyviä maksuja.

Me ymmärrämme, ettei päätös koulutuksen perumisesta kokonaan ole aina yksin asiakkaidemme päätettävissä. Kun kerrot meille peruutuksesta kaksi viikkoa ennen koulutuksen sovittua aloituspäivämäärää, sinulle ei synny siitä mitään ylimääräisiä kuluja.

Lue lisää: Alertumin laskutus- ja toimitusehdot

Varausmuutoksista sopiminen kouluttajan kanssa

Kun yllättävä muutos tapahtuu, on tärkeää, että kouluttaja kykenee reagoimaan muutospyyntöihin nopeasti ja luotettavasti, sinulle parhaiten sopivia viestintäkanavia käyttäen. Ennaltaehkäistäksesi hankalat tilanteet ota ylös vielä muistilistan viimeinen osa:

3. Kuinka helposti voin viestiä kouluttajalleni koulutuksen ajankohdan muutoksesta tai perumisesta?

Kun varaat koulutuksen meidän kauttamme, voit tehdä muutos- tai perumispyynnön vaivattomasti missä tahansa viestintäkanavistamme. Sivustomme vasemmasta sivureunasta löytyy soittopyyntö ja oikeasta reunasta chat, joista asian hoitaminen sujuu nopeasti. Voit ottaa yhteyttä myös puhelimitse, sähköpostitse tai yhteydenottolomakkeella täältä.

Lupaamme, että muutokset koulutuksiin onnistuvat nopeasti ja yhden yhteyshenkilön kautta. Näin sinä saat keskityttyä sinulle tärkeimpiin asioihin.

Suomen johtavana kouluttajana me pyrimme aina siihen, että meistä johtuvista syistä sovittuihin koulutusjärjestelyihin ei tule muutoksia. Tästä olemme myös ylpeitä, sillä olemme joutuneet perumaan järjestämistämme koulutuksista vain promilleja. Yllättävänkin tilanteen sattuessa uudelleenjärjestelyt saadaan tehtyä lähes aina nopeasti kattavan ja ammattitaitoisen kouluttajaverkostomme ansiosta.

Lue lisää: 0 peruttua koulutusta – kouluttajan lupaus vai hankinnan edellytys?

Olemme luotettava kouluttajakumppanisi kaikissa tilanteissa – myös epävarmoina aikana

Kyvystämme sopeutua muutoksiin kertoo esimerkiksi suosittujen webinaarikoulutusten tarjoamisen nopea aloitus sekä kattava verkkokurssi -tarjonta. Niiden rooli korostuu koronapandemian aikana, sillä työntekijöiden ammattitaidon ylläpitäminen on tärkeää vallitsevasta tilanteesta huolimatta.

Olit sitten harkitsemassa koulutuksen varaamista yrityksesi työntekijöille tai pohdit osallistumista yksityishenkilönä, kanssamme et jää pulaan yllättävässäkään tilanteessa. Perehdy täältä koulutustarjontaamme tai jätä tarjouspyyntö, niin rakennamme yrityksellesi juuri oikeanlaisen koulutuskokonaisuuden.

Tutustu koulutuksiimme

Ota yhteyttä

Laaja hygienia- ja työturvallisuuskorttien väärentämisjuttu paljastui 

Poliisin tiedotteen mukaan laaja väärennettyjen hygienia- ja työturvallisuuskorttien kauppa on paljastunut. Epäilty on myynyt satoja väärennettyjä kortteja, jotka ovat herättäneet huolta työnantajien ja asiakkaiden keskuudessa. Alertumilla tai muilla Presto-konsernin koulutuksia järjestävillä tahoilla ei ole yhteyttä tähän tapaukseen. 

Tiedotteen mukaan epäilty on myynyt satoja väärennettyjä hygienia- ja työturvallisuuskortteja, jotka on tarkoitettu ravintola- ja rakennusalan ammattilaisille. Väärennetyt kortit ovat herättäneet huolta työnantajien ja asiakkaiden keskuudessa, sillä ne saattavat aiheuttaa vakavia riskejä työpaikoilla.  

Poliisi on käynnistänyt laajan tutkinnan ja onnistunut tekemään useita pidätyksiä epäillyistä, jotka ovat olleet mukana väärennöksissä. Tutkinnan alkuvaiheissa on paljastunut, että osa väärennetyistä korteista on päässyt kiertämään työpaikoille, mikä saattaa vaarantaa sekä työntekijöiden että asiakkaiden terveyden ja turvallisuuden.  

Mikäli koulutus on tilattu kauttamme, voitte olla huoletta

Alertumilla tai muilla Presto-konsernin koulutuksia järjestävillä tahoilla ei ole yhteyttä tähän tapaukseen. Ymmärrämme, että asiakkaillemme tämä saattaa kuitenkin herättää kysymyksiä. Haluamme vakuuttaa, että kaikki kauttamme tilatut koulutukset ja pätevyydet ovat asianmukaisesti hoidettuja ja voitte luottaa niiden laatuun ja aitouteen. 

Koulutuksemme on suunniteltu tarkasti vastaamaan alan vaatimuksia ja normeja, ja olemme sitoutuneet varmistamaan, että asiakkaamme saavat aina laadukasta ja pätevää koulutusta. Turvallisuus on meille ensisijaisen tärkeää, ja pyrimme takaamaan sen kaikessa toiminnassamme. 

Jos teillä on kysyttävää tai tarvitsette lisätietoja koulutuksistamme, voitte aina ottaa meihin yhtyettä. Asiakastyytyväisyys on meille etusijalla, ja olemme valmiita auttamaan teitä kaikin mahdollisin tavoin.

Epäselvän pätevyyden tapauksissa otathan yhteyttä asianomaiseen tahoon

Mikäli koulutuksen tai pätevyyden alkuperästä ei ole tietoa tai sen aitoudesta herää epäilys, pyydämme ensisijaisesti asiakasta olemaan yhteydessä pätevyyden myöntäneeseen tahoon eli hygieniapassien osalta Ruokavirastoon ja työturvallisuuskorttien osalta Työturvallisuuskeskus ry:n asiakaspalveluun. Ruokavirastoon voi olla yhteydessä sähköpostitse hygieniapassi@ruokavirasto.fi ja Työturvallisuuskeskukseen kortti@ttk.fi 

Lisätietoja asiasta löydät Poliisin tiedotteesta.
Alertumin puolesta lisätietoja aiheesta antaa tarvittaessa Tuomas Liukkonen, palvelujohtaja, tuomas.liukkonen@alertum.fi 

Putoamistapaturmista saatavissa tilastotietoa

Työpaikkatapaturmatilastot erottelevat ensi kertaa tarkasti sekä putoamis- että kaatumistapaturmat. Vuoden 2022 tilastossa palkansaajien työtapaturmista 3350 kappaletta luokitellaan putoamisiksi ja 22 000 kappaletta kaatumisiksi.

Putoamiset yleisiä talon rakentamisessa

Tilastotiedon mukaan putoamisia tehtyihin työtunteihin nähden tapahtui eniten talonrakentamisessa ja rakentamisen toimialalla. Tyypillisimmin talonrakentamisessa tapahtuneet putoamiset johtuvat työsuojeluviranomaisen mukaan puutteellisesta turvavaljaiden tai putoamissuojauksien käytöstä.
Yleisiä putoamiset ovat myös kuljetuksen ja varastoinnin-, taiteiden-, viihteen ja virkistyksen toimialalla sekä hallinto- ja tukipalvelutoiminnassa. Hoitoala nousi tilastojen villiksi kortiksi korkean työntekijämäärän vuoksi. Hoitoalalla tapaturman tyypillisin vaaranpaikka on ollut sisä- tai ulkoportaat sekä A-tikkailta putoaminen erinäisissä työtilanteissa. Hoivatöissä riskinpaikkoja ovat olleet myös tuoleilta, sohvalta ja pöydältä putoamiset.

Alaraajat kokevat kovia putoamisen seurauksena

Yleisin putoamistyötapaturman loukkaantumissyy kohdistuu alaraajoihin, joka kattaa jopa 40 % loukkaantumisista. Tuore tilastotieto tiivistää vammojen laadut neljään kategoriaan:

  • 47 % Nyrjähdykset, venähdykset ja sijoiltaanmenot
  • 24 % Sisäiset vammat ja tärähdykset
  • 18 % Pinnalliset haavaumat ja vammat
  • 11 % Luumurtumat

Putoamistapaturmien vakavuusaste ei ole vielä tilastoissa näkyvissä.

Työmatkalla liukastellaan ja kaadutaan eniten

Kaatumisesta johtuvat työpaikkatapaturmat ovat koetelleet lähes kaikkia toimialoja. Vuonna 2022 tilastojen mukaan 22 600 työmatkatapaturmasta 18 300 oli kaatumisia työmatkan aikana. Rakentamisen ala ja spesifimmin talonrakentaminen johtaa myös kaatumisen työtapaturmatilastoja. Suhteessa tehtyihin työtunteihin kaatumisia tapahtuu toisiksi eniten kuljetuksen ja varastoinnin alalla.

Kaatuminen ja putoaminen ovat aina riski ja seuraukset voivat olla petolliset. Onneksi riskejä voi arvioida ja ennakoida turvallisilla työntekotavoilla ja niihin voi varautua oikeanlaisilla suojavarusteilla. Onni onnettomuudessa on, jos tapaturman sattuessa ensiaputaidot ja rohkeus auttaa ovat ajantasalla.

Tutustu Nostotöiden turvallisuuskoulutuksiin

Katso myös Kuljetusalan työturvallisuus ja ensiapuvalmius -kurssi

Varaa tästä Ensiapukoulutus

👉 Lue alkuperäinen artikkeli

Ota yhteyttä

Riskien arviointi on huippuyrityksen prioriteettilistan kärjessä

Koronapandemia on osuva esimerkki siitä, miksi riskien arviointi ja niiden hallinta on yritysten elinehto. Yritykset, jotka osaavat ottaa kaukaiseltakin tuntuvat riskit, kuten Islannin tulivuoren purkaus ja viimeisimpänä Turkin maanjäristykset huomioon, selviävät ikävistä yllätyksistä parhaiten. Riskien hallinnassa on kuitenkin lisäksi kyse jokaiselle työporukalle yksilöllisen toimintatavan löytämisestä, eikä yhtä muottia ole, sanoo työsuojeluasiantuntija Jaana Kriikka.

 

Riskien arvioinnin keskiössä tulee olla yrityksen lisäksi myös yksilö

Riskien arvioinnista monelle voi tulla mieleen asiantuntijaryhmien loputtomat kalvosulkeiset, joissa keskitytään ainoastaan ymmärtämään liiketoimintaa uhkaavia riskejä – siis pelkän suuren kuvan katsomista. Se on myös sitä, mutta Kriikan mukaan liian yksipuoleisessa arvioinnissa piilee iso riski. ”Jos riskien arvioinnissa keskitytään vain liiketoiminnan suojaamiseen, se ei näy työntekijöiden päivittäisen hyvinvoinnissa oikein mitenkään,” hän muistuttaa.

Kun yritykset tekevät parhaansa houkutellakseen palkkalistoilleen kaikista etevimmät asiantuntijat, Kriikka toivoo, että riskien arviointia ja hallintaa muistettaisiin pitää työkaluna, jota voidaan hyödyntää vetovoimaisimpien työpaikkojen rakentamiseen. ”Onneksi yhä useammassa työpaikassa tämä nähdäänkin tapana aidosti parantaa työntekijöiden jaksamista ja tyytyväisyyttä, eikä vain lain asettamien velvollisuuksien täyttämisenä,” hän lisää.

Oivaltavassa riskien arvioinnissa ei siis ole kyse ainoastaan hätäsuunnitelman laatimisesta, jolla pelastetaan yritys pulasta, johon tavallisella työntekijällä ei ole osaa eikä arpaa. Suuri osa riskeistä on todellisuudessa ihmisen kokoisia, ja niitä ymmärtämällä jokaisen työntekijän arki helpottuu ja muuttuu mielekkäämmäksi. Siitä alkaa positiivinen kierre, joka ruokkii koko työyhteisön hyvinvointia ja koko yrityksen menestystä.

 

riskien arviointi
Kuva: Pexels.com

 

Riskien arviointi on suoraan yhteydessä työsuojeluun ja työntekijöiden hyvinvointiin

Ehdottomasti paras tapa lähestyä riskien arviointia ja hallintaa on asiantuntijan johdolla. Alertumin riskien arviointi -verkkokurssi tarjoaa riskien arviointityön aloitukseen erinomaisen lähtökohdan. Ytimekäs, 2–3 tunnin mittainen verkkokurssi antaa eväät sellaiseen riskienhallintatyöhön, jossa niin työntekijän kuin yrityksen asiat ovat tasapainossa.

Kurssille osallistuminen on vaivatonta, sillä suoritusnopeudesta riippuen sen voi suorittaa jopa kahdessa tunnissa. Sen käymistä voi suositella laajasti johtajille, esihenkilöille ja työsuojelusta vastaaville henkilöille, sillä sama ymmärrys yrityksen ja sen ihmisten riskeistä on tärkeää oikeanlaisen suunnitelman tekemiseksi.

”Riskien arviointiin tulee kerätä kunnon työryhmä, sillä kukaan ei voi ryhtyä tähän työhön yksin ja odottaa saavansa siten parasta lopputulosta,” Kriikka tähdentää. Hän muistuttaa, että ytimessä olevat työntekijöiden turvallisuus ja hyvinvointi ulottuvat syvälle koko organisaatioon ja suosittelee siksi työryhmän koostuvan päättäjistä, asiantuntijoista ja työntekijöistä.

Ei tarvitse myöskään olla huolissaan siitä, että kurssille osallistuakseen ja siitä täyden hyödyn saamiseksi tulisi olla riskien hallinnan asiantuntija – päinvastoin! Koulutus sopii kaikille työpaikan riskeistä ja työsuojelusta kiinnostuneille. Se kattaa kaiken perusasioista alkaen, kuten riskien arvioinnin määrittelyn, niihin valmistautumisen, tunnistamisen, toimenpiteiden suunnittelun ja seurannan.

Kokonaisuudessaan etäyhteyden avulla suoritettava kurssi tarjoaa koulutussisällön lisäksi tehtäviä, joilla jokainen osallistuja voi kaikessa rauhassa harjoitella oppimaansa. Tämä on investointi, joka kannattaa tehdä – oli yritykselläsi kokemusta riskien hallinnasta tai ei.

👉 Lue lisää ja varaa täältä kokonaan etänä suoritettava riskien arviointi -verkkokurssi

 

kasvomaskit
Kasvomaskit olivat riskien arviointia seurannut keino hillitä riskiä, eli viruksen etenemistä. Kuva: Pexels.com

Suomi on usein työturvallisuustilastojen häntäpäässä, mutta hyvästä syystä

Ensi alkuun voisi kuvitella, että meillä Suomessa tuskin on tarvetta ylimääräiselle riskienhallintakoulutukselle – elämmehän yhteiskunnassa, jossa sääntöjä on asetettu kattamaan jokaisen elämän osa-alueen, työnteko mukaan lukien.

Voikin tulla yllätyksenä, että Suomi edustaa peräpäätä niissä tilastoissa, joissa tutkitaan kaikkia sattuneita työtapaturmia. Onko työturvallisuus ja riskienhallinta päästetty näin retuperälle?

Asia ei ole onneksi aivan niin mustavalkoinen. Todellisuudessa meidät painaa listan pohjalle rehellisyys ja seikkaperäisyys onnettomuuksien raportoinnissa. Eurostatin mukaan kuolemaan johtavia onnettomuuksia sattuu Suomessa kuudenneksi vähiten.

Tilastot eivät siis kerro koko totuutta, vaan todellisuudessa meillä menee keskimääräistä selkeästi paremmin. Kriikka muistuttaakin, että tehokkuus riskien arviointiin ja hallintaan lähtee suunnitelman päivittämisestä tarpeeksi usein. ”Jos mitään uutta ei lähdetä tekemään, niin suunnitelma tulisi katsoa työryhmässä ainakin kerran vuodessa läpi,” Kriikka ohjeistaa. ”Jos lähdetään tekemään jotain uutta, niin suunnitelma pitäisi päivittää ajan tasolle joka kerta.”

Asiantuntija haastattelupenkissä: 4 kysymystä ja vastausta riskeistä

Lopuksi laitoimme riskiasiantuntija Jaana Kriikan haastateltavan tuoliin ja latasimme hänelle neljä kysymystä riskien hallintaan liittyvän kulttuurin kehityksestä. Jäikö kysymysten ja vastausten jälkeen jokin vielä mietityttämään? Ota meihin yhteyttä, asiantuntijamme ovat apunasi!

Miten me suomalaiset suhtaudumme työpaikan riskeihin yleisellä tasolla?

Jaana: Riskien arvioinnissa on onneksi menty paljon eteenpäin. Pandemia oli hyvä esimerkki siitä, että mitä tahansa voi tapahtua ja milloin tahansa. Tärkeintä on kehittää riskivalmiuksia jatkuvasti – reagointi jo realisoituviin uhkakuviin ei enää toimi, vaan riskit täytyy oppia tunnistamaan jo selkeästi ennakkoon.

Minkälaiset riskit jäävät yrityksiltä kaikista useimmin huomaamatta?

Jaana: Jokaisessa työpaikassa on esimerkiksi psykososiaalisia kuormitustekijöitä, jotka vaikuttavat jokaiseen yksilöinä.

Jos vaikka matkustat paljon työsi puolesta, olet paljon erossa perheestäsi. Se vaikuttaa voimavaroihin ja sitä kautta isoon kokonaisuuteen. Ihmistä ei tule unohtaa, eikä laittaa yrityksen edelle!

Miten hyvä riskien arviointi ja hallinta näyttäytyy tavalliselle työntekijälle?

Jaana: Jokaisessa työpaikassa on erilaisia ihmisiä, joille sopii erilaiset toimintatavat. Hyvän toimintamallin kuitenkin tunnistaa siitä, ettei kukaan tunne jäävänsä työyhteisön ulkopuolelle. Lisäksi hyvä esimerkki on pandemian kaltainen poikkeustila, joissa esihenkilöiden tuntema paine, vastuu ja epävarmuus on nähtävä riskinä.

Miksi riskien ymmärtämiseen panostaminen kannattaa?

Jaana: Riskien arviointi on suoraan yhteydessä työsuojeluun, jonka hoitamiseen on paljon erilaisia työkaluja. Asiantuntijoista, päättäjistä ja työntekijöistä koostuva riskityöryhmä on niistä kaikista kattavin, ja ne luovat pohjan työterveydelle, työympäristön suunnittelulle ja kaikelle, joista hyvinvoivat ja vetovoimaiset työpaikat on tehty. Ja sehän kannattaa!

Riskien arvioinnin aloittamiseen suosittelen ehdottomasti riskien arviointi -verkkokoulutusta, sillä siihen voi osallistua kuka vain, joka on kiinnostunut riskien arvioinnista ja työsuojelusta.

💡 Tutustu riskien arviointi -verkkokoulutukseen täältä ja varaa paikkasi! Voit myös pyytää tarjouksen ryhmäkoulutukselle tästä.

💡Riskien arviointi ja työsuojelu kulkevat käsi kädessä. Tutustu myös työsuojelukurssitarjontaamme!

Riskien arviointi -verkkokurssi

Ota yhteyttä

Työturvallisuuskortti®koulutus uudistuu – mikä muuttuu?

Huhtikuun 2023 alussa Työturvallisuuskeskuksen hallinnoima Työturvallisuuskortti®koulutus kokee isoimman uudistuksen vuosiin. Kolme asiaa muuttuu: koko päivän koulutuksen kesto lyhentyy 30 minuuttia, voimassa olevan Työturvallisuuskortin® voi jatkossa kerrata puolen päivän mittaisella kertauskoulutuksella ja oppimistavoitteita on päivitetty siten, että jokaiseen oppimistavoitteeseen liittyy harjoitus.

Koko päivän Työturvallisuuskorttikoulutuksen kesto lyhentyy puoli tuntia

Työturvallisuuskortti®-koulutuspäivä lyhenee seitsemään (7) oppituntiin ja tenttiin. Käytännössä tämä tarkoittaa, että kurssin kesto on 7,5 tuntia. Uudistus on odotettu, ja siihen on päädytty työpaikoilta ja kurssinjohtajilta saadun palautteen pohjalta.

Kertauskoulutus on mahdollista suorittaa Työturvallisuuskortin® ollessa voimassa

1.4.2023 alkaen tarjoamme Työturvallisuuskortin kertauskoulutuksia. Työturvallisuuskortin kertauskoulutuksessa aiemmin suoritettu ja voimassa oleva Työturvallisuuskortti® voidaan kerrata 4,5 tunnin aikana. Rinnalla säilyy edelleen mahdollisuus suorittaa koko päivän koulutus. Mikäli korttia ei ole, tai se on jo vanhentunut, on edelleenkin suoritettava koko päivän koulutus (7,5 tuntia). Osallistumisoikeus varmennetaan ilmoittautumishetkellä korttinumeron perusteella.

On tärkeää huolehtia siitä, että Työturvallisuuskortin® voimassaoloaika ei pääse umpeutumaan ennen kuin kortin haltija ehtii suorittaa kertauskoulutuksen, sillä voimassaolon päätyttyä kortin haltija menettää oikeuden suorittaa kertauskoulutuksen ja hänen on suoritettava koko päivän kestoinen Työturvallisuuskorttikoulutus uudelleen. Työturvallisuuskortti on voimassa viisi vuotta sen suorittamisesta, jonka jälkeen kortin haltijan on suoritettava Työturvallisuuskorttikoulutus. Kun kortti on vielä voimassa, voi suorittaa lyhyemmän Työturvallisuuskortin kertauskoulutuksen.

Työturvallisuuskortin kertauskoulutusta ei ole mahdollista sisällyttää osaksi kuljettajan ammattipätevyyden jatkokoulutusta. Mikäli koulutuksesta haluaa merkinnän, tulee osallistua koko päivän kestoiseen Työturvallisuuskortti®-koulutukseen.

Työturvallisuuskorttikoulutuksen uudet oppimistavoitteet ja harjoitukset

Työturvallisuuskorttikoulutuksen oppimistavoitteet uudistuvat 1.4.2023 alkaen. Uusia oppimistavoitteita on neljä kappaletta, ja jokaiseen oppimistavoitteeseen liittyy käytännön harjoituksia.  Alla on lueteltuna kaikki neljä uutta oppimistavoitetta.

Tietää yhteisen työpaikan työsuojelun ja -turvallisuuden periaatteet

  • Yhteisen työpaikan työsuojelutoimijoiden oikeudet ja velvollisuudet
  • Työsuojelun yhteistoiminta ja työturvallisuuden suunnittelu
  • Työnantajan ja työntekijän oikeudet ja velvollisuudet
  • Perehdytys, työnopastus ja vuorovaikutus

Osaa tunnistaa työn vaara- ja kuormitustekijöitä

  • Työn vaara- ja kuormitustekijöiden tunnistaminen ja arviointi
  • Yleisimpien ja merkittävimpien vaaratekijöiden sisältö ja merkitys
  • Yleisimpien ja merkittävimpien kuormitustekijöiden sisältö ja merkitys
  • Vaaralliset kemikaalit ja altisteet

Ymmärtää turvallisen ja terveellisen työskentelyn periaatteet

  • Nolla tapaturmaa -periaate ja tapaturmien syyt
  • Ennaltaehkäisy ja ennakointi
  • Turvallinen ja terveellinen työympäristö ja -olosuhteet
  • Vaaralliset, luvanvaraiset ja poikkeukselliset työtehtävät ja niiden suunnittelu

Ymmärtää ihmisen toiminnan merkityksen työturvallisuudelle

  • Yksilön oman toiminnan ja inhimillisten tekijöiden merkitys
  • Turvalliset työtavat (ml. ergonomia) ja välineet
  • Toiminta läheltä piti-, työtapaturma- ja onnettomuustilanteissa
  • Työtapaturmien merkitys yksilön lähipiirille, työyhteisölle ja yhteiskunnalle

Ilmoittaudu mukaan uudistettuun Työturvallisuuskortti® koulutukseen

Kaikki Alertumin 1.4.2023 jälkeen alkavat työturvallisuuskorttikoulutukset ovat uuden koulutusohjelman mukaisia. Löydät koulutukset vanhalla tutulla tavalla koulutushausta. Mikäli koko päivän koulutuksen yhteydessä järjestetään Työturvallisuuskortin kertauskoulutus, näet valinnan tapahtumasivulla ja pystyt ilmoittautumaan joko koko päivän koulutukseen tai kertauskoulutukseen.

Tutustu työturvallisuuskorttiin

Ota yhteyttä